15 juni 20155 vragen aan Casper Vandeputte over The summer of 96

De voorstelling The summer of '96 is vrijdag 12 juni in première gegaan tijdens Oerol. Wij stelden vijf vragen aan regisseur Casper Vandeputte over deze voorstelling.

1. Uitgangspunt voor The summer of '96 zijn de verhalen van je eigen basisschool klasgenoten. Hoe kwam je op dat idee?
Op Facebook zocht ik een paar jaar geleden wat oude vrienden en vriendinnen van de basisschool op . Het viel me op hoe totaal anders onze levens waren geworden in vergelijking met onze groep 8 tijd. Andere hobby’s, andere politieke voorkeuren en dat vreemde berichtje: ‘Gemeenschappelijke vrienden: 0’. We delen dus helemaal niks meer met elkaar, terwijl we halverwege de jaren 90, in groep 8, nog álles met elkaar deelden. Rond die tijd las ik ook een artikel over hoeveel belangrijke zaken in het leven (levensverwachting, sociale klasse, wereldbeeld) samenhangen met je opleidingsniveau. Ik kreeg opeens een extra grote waardering voor mijn groep 8 tijd, vóór de CITO toets en die zeer bepalende uitslag. Ik besloot mijn oude vriendjes en vriendinnetjes uit 1996 op te zoeken en een stuk te schrijven geïnspireerd op wat zij en ik de afgelopen 20 jaar zoal hebben meegemaakten hoe ze dat heeft beïnvloed.

2. Wat komt er als eerste in je op als je terugdenkt aan je eigen basisschooltijd?
Mijn vrienden en ik waren dol op de hoorspelsketches van Ome Henk. Die playbackten we op het podium. Daar werden we wereldberoemd mee op onze school. Of in ieder geval, zo voelde het toen.

3. Wat kan het publiek verwachten?
De voorstelling is een feestelijke trip down memory lane geworden. Met de nadruk op trip. De voorstelling bestaat eigenlijk uit meerdere soorten stukken. Een concert, een spreekbeurt een musical; het zit er allemaal in. We spelen op scholen, en als je daar al een tijdje niet meer bent geweest dan ben je in één klap terug in je eigen jeugdherinneringen. Scholen ruiken namelijk allemaal precies hetzelfde. Gisteren zei iemand na de voorstelling: een glimlach op mijn gezicht en de melancholie in mijn buik.

 

4. Verschilt het maken van een festivalvoorstelling van een gewone voorstelling? Zo ja, hoe?
Ik denk dat de combinatie van zomer en met zijn allen op een gekke plek theater gaan maken en kijken iets verbroederends oplevert. Het is misschien donker in de aula, maar je moet die zomer wel nog voelen terwijl je binnen zit.

5. Je maakt deze voorstelling binnen je talentontwikkelingstraject bij het Nationale Toneel. Hoe ervaar je dit traject tot nu toe?
Dit project had behoorlijk wat voeten in de aarde. Dankzij de organisatie van het NT kon ik al ver van tevoren beginnen aan het researchtraject en dat ook in samenwerking met een hele goede researcher doen. Ik had ook nog eens behoorlijk de tijd om een stuk te schrijven voordat we begonnen met repeteren .Dat is een grote luxe en ik denk dat je de kwaliteit van die voorbereidingen terug ziet in dit stuk. Om nog maar te zwijgen over het decor, wat door één van de beste decorschilders van Nederland is gemaakt; Ruud Brouwer, hoofd van het decoratelier van het Nationale Toneel. 

The summer of '96 is deze zomer te zien op alle grote cultuurfestivals en op locatie in Den Haag.